Anunțul momentului pentru toți românii: schimbare fără precedent pentru contul bancar

de: Andrei Simion
29 12. 2020

Toți cei care au cont bancar și card trebuie să știe că urmează o schimbare majoră pentru acest sistem. Și va debuta în România chiar de la 1 ianuarie 2021.

E bine să știi că sistemul bancar din România, conform reglementărilor europene, trebuie să implementeze protocoale noi de securizare a plăților electronice. Ce te interesează e că astfel crește protecția și confidențialitatea datelor financiare.

Ce se întâmplă, propriu-zis, e că va trebuie să confirmi plăților printr-o autentificarea mai strictă. Această reglementare face parte din Directiva Revizuită a UE privind serviciile de plată (PSD2). Este preconizată să contribuie la creșterea încrederii consumatorilor și să dinamizeze plățile electronice, mai ales în acest context pandemic în care se recomandă plata cu cardul.

Ce înseamnă această schimbare pentru România

România este unul dintre statele europene în care plățile în numerar ocupă o pondere covârșitoare. Astfel, creșterea securității plăților electronice ar putea duce la creșterea tranzacțiilor digitale. Până vom vedea că se întâmplă asta, trebuie să știi ce schimbări vor fi aduse.

Dacă ai un telefon din ultimii trei – patru ani, cel mai probabil ai o modalitate de autentificare biometrică: scanarea amprentei, scanarea feței. Astfel, biometria poate fi o opțiune de autentificare a tranzacțiilor, autentificare care are loc în aplicațiile băncilor de internet/mobile banking/aplicațiile de semnare tranzacții (e-token) /wallet-uri, după cum notează Profit.ro.

Pentru cei care nu au acces la o astfel de metodă, băncile vor implementa și alte opțiuni de autentificare a tranzacțiilor, de tipul unei parole statice. Fiecare emitent de carduri din România a comunicat deja sau umează să comunice clienților proprii care sunt metodele de autentificare a tranzacțiilor online cu cardul și care sunt modificările aduse fluxurilor actuale.

Metodele de autentificare de care trebuie să știi:

Autentificare și semnare în aplicația de internet/mobile banking/e-token/wallet a băncii

  • Cod primit prin SMS + parolă statică (opțiune de back-up în condițiile în care clienții nu au acces la aplicația de internet banking)
  • Cod primit prin SMS + amprentă
  • Cod generat într-o aplicație de semnare tranzacții (e-token) + amprentă

Lista se poate modifica. Dar majoritatea băncilor vor implementa una dintre ele sau chiar pe toate. În orice caz, cel mai simplu mecanism ar fi să validezi prin scanarea amprentei sau feței (pe iPhone X sau modele mai noi). Banca Transilvania a detaliat deja schimbările pe care le face.